З досвіду роботи
вчителя музичного мистецтва
"Музика - це сліди, за якими
можна
повернуться в різний час життя."
По своїй дивній здатності викликати в людині творчу активність, мистецтво
займає, безумовно, перше місце серед всіх багатообразних елементів, що
становлять складну систему виховання людини.
Творчість складається з цілої системи взаємопов'язаних
здібностей-елементів і передбачає розвиток
уяви, асоціативного мислення, фантазії, пізнавального інтересу, мовної
діяльності, пам'яті.
Сьогодні у нашому суспільстві виникла
нагальна потреба в творчих, діяльних і обдарованих, інтелектуально й духовно
розвинених громадян. У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість
є найважливішою складовою творчого успіху. І здатність творити можна розвинути.
Тому працюючи над проблемою формування
загальнокультурної компетентності шляхом розвитку творчих здібностей учнів, я
ставлю за мету не тільки виявляти, розвивати таких учнів, а й стимулювати їх у
таких видах музичної діяльності, що ефективно впливають на формування творчих
здібностей. Над розробкою педагогічних проблем, пов'язаних з творчим розвитком
особистості дитини, працювали видатні педагоги 20-х і 30-х років:
П.П.Блонський, С.Т.Шацький, Б.В.Асаф’єв, Н.Я.Брюсова. Спираючись на їх досвід,
збагачений півстолітнім розвитком науки про вчення і виховання дітей, кращі
педагоги на чолі з "старійшинами" - В.Н.Шацькою, Н.Л.Гродзенською, М.А.Румер, Г.Л.Рошалем, Н.І.Сац теоретично і практично обґрунтували
принцип творчого розвитку дітей.
Актуальність проблеми розвитку
творчих здібностей школярів обумовлена необхідністю вдосконалення організації
творчої діяльності учнів на уроках музичного мистецтва і стимулювання їх
активного ставлення до дійсності. Зокрема в концепції художньо-естетичного
виховання учнів наголошується, що сучасні навчальні заклади мають стати
осередками виховання справжньої духовності, плекання творчої особистості.
Мета
художньо-естетичного виховання передбачає розвиток загальнокультурної
компетентності, здатність особистості до самореалізації.
Провідним засобом реалізації загальнокультурної компетентності школярів
вважаю розвиток творчих здібностей учнів через музично-творчу діяльність,
яка представлена різноманітними видами роботи (слухання музики, різні форми
співу, елементарне музикування, музично-ритмічні рухи, ознайомлення з історією
та теорією музики, творчі форми музичної діяльності тощо).
Проаналізувавши свій досвід роботи в школі, вважаю, що в сучасному
уроці музичного мистецтва особливе місце має зайняти:
- творча діяльність дітей, яка сприяє формуванню уяви, мислення, винахідливості, творчих здібностей;
- знання та вміння, які учні повинні вміти застосовувати в самостійній діяльності;
- гра – як основний вид діяльності особливо учнів початкових класів.
Урок музики - це урок мистецтва. Яким мені бачиться цей урок? Звичайно ж
творчим. Допомогти дитині прокинутися, дати поштовх і розвинути творчі
здібності у дітей - це і є моя основна
мета при навчанні кожної дитини. Цей урок повинен сприяти вирішенню наступних
завдань, які спрямовані на формування загальнокультурної
компетенції:
- формування культури почуттів;
- збагачення емоційно-естетичного досвіду;
- розвиток універсальних якостей
творчої особистості.
Для ефективної реалізації
проблеми, над якою працюю, вважаю необхідним спрямовувати учнівську
творчість в різних напрямках - літературному, образотворчому,
театрально-драматичному і музичному.
Щоб стимулювати творчу активність школярів, я
використовую такі методи і прийоми як розвиток творчого інтересу, використання
цікавих аналогій, створення ситуацій емоційного переживання, метод відкриття,
створення ситуації вибору, самостійна дослідницька робота. А також різні види
творчо-розвивальних технологій:- технологія особистісного відкриття знань, умінь і навичок (учень -суб'єкт
навчання, в результаті «відкриття» засвоюються знання, вміння);
- технологія навчального дослідження;
- проектна технологія (передбачає розв'язання учнем або групою учнів
будь-якої проблеми, виконання творчих проектів, що потребує використання різних
методів, засобів навчання, а з іншого боку - інтегрування знань, умінь різних
наук);
- технологія «мозкового штурму»;
- технологія виконання евристичних завдань;
- технологія розв'язування дослідницьких проблем.
Робота по розкриттю і активізації творчих здібностей
вплітається в звичайний урок музики, поєднується зі співом, нотною грамотою,
слуханням музики і іншими формами роботи.
Всі форми музичних занять в школі повинні сприяти творчому розвитку
учнів, тобто виробляти в них прагнення зробити щось своє, нове, краще.
Формування загальнокультурної компетентності можливе у
тісному взаємозв’язку навчальної та позакласної діяльності. Урок музики буває
раз на тиждень. Але щоб знання і враження, отримані дітьми на уроці, дали
паростки, вчитель повинен проводити
позакласну роботу. Результатом творчої роботи вчителя і учнів є участь в концертах, фестивалях не лише
шкільних, а й міських. Кожен виступ ретельно готується. Концерт - це не лише
радість і свято, але і важка, напружена
робота, результатом якої є зайняті призові місця і творчий ріст дітей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий